torstai 10. maaliskuun 2016

Singapore kahdessa päivässä

HEI VAAN

ja hei, mihinkäs se taas on tämäkin viikko hurahtanut? Hurlumhei vaan ja huomenna on taas perjantai 🙂 Jaksatteko vielä muuten pari reissupostausta? Ajattelin koota teille postauksen, että miten me hyötykäytettiin kaksi kokonaista päivää Singaporessa. Niin, ettei juostu kieli vyön alla, mutta kuitenkin niin, että tuo muu perhe ensikertalaisina sai edes jonkinlaisen tuntuman ko. kaupunkiin. Mulla on muuten reissun jälkeen ollut ihan hirmuinen Singapore-ikävä. On ikävä Baliakin, mutta Singaporea on vielä kovempi ikävä. Ollakin, että hetken aikaa olin eilen onnellinen juoksulenkillä tästä happirikkaasta ja pirtsakasta ilmasta. Aiemmin, pidemmillä Singaporen reissuilla, kuumuus yhdistettynä tuohon ultimaattiseen kosteuteen on jossain vaiheessa alkanut tökkimään.

Meidän hotelli oli ihan ytimessä, shoppailukatu Orchard Roadin sivukadulla, joten emme ostaneet metrolippuja. Jotenkin käveleminen on vaan se meidän juttu. Siinä näkee maisemiakin samalla. Eikä Singaporessakaan välimatkat nyt ihan hirmuisia ollut. Verrattuna esimerkiksi Pariisiin, jossa taannoin ekalla reissulla miehen kanssa käveltiin reilut 16 kilometriä ekana päivänä. Sanomattakin selvää, että seuraavina päivinä ei sitten kävelty…kiitos kantapäärakkojen 😉 Lisäksi mun mielestä Singaporen taksit on verrattain edullisia ja niitä vilisee katukuvassa vaikka kuinka. Joten pidemmille reissuille, esimerkiksi Night Safarille tai sinne eläintarhan portille, menimme taksilla.

ORCHARD ROAD

No ihan must ja veikkaanpa, että kukaan Sporessa kävijä ei jätä käymättä täällä. Edes pikaisesti. Me ei olla mitään shoppailijatyyppejä (siinä mittakaavassa, että jaksettaisiin kiertää ostoskeskuksia 20/päivä), mutta nuo ostoskeskuksien food courtit kannattaa ainakin käydä tsekkaamassa 🙂 2.2 kilometriä täynnä monikerroksisia ostoskeskuksia, sellainen on Orchard Road. Ostoskaduksi erittäin vehreä ja kaunis. Tuolla saisin kyllä viikon kulumaan, ilman shoppailujakin.SP1Singapore16Spore02 Singapore17 Spore13

NIGHT SAFARI

Singaporen eläintarhan yösafari. Kun liput ostaa netistä ennakkoon saa jopa 15% alennuksen. Mentiin ajoissa paikalle, joten jonossa seisomista oli reilun puolen tunnin verran. Jonoon näkyi kyllä kivasti tulishow, joten hyvin jaksoi jonottaa 🙂 Itse safarilla mentiin sellaisilla avonaisilla busseilla tai ”tram” :lla eli raitiovaunun sukulaisilla. Nähtiin leijonia, partapossuja, virtahepoja, kirahveja sun muita eläimiä. Tämä oli ehkä pienoinen pettymys meille aikuisille, mutta lapset tykkäsivät. Kävellen voisi seuraavan kerran tutustua eläintarhaan 🙂

Spore14 Spore16 Spore15

RAFFLES HOTEL

Rafflesiin kannattaa kävellä, joten pystyy aistimaan tunnelman jo ulkoa käsin. Rakennus on kaunis. Ehkä yksi kauneimpia rakennuksia maailmassa. Ainakin mun mielestäni. Raffles hotelli on rakennettu 1887 ja sitä laajennettiin 1904. Tuolloin sinne rakennettiin mm. Singaporen ensimmäiset sähkövalot. Joskus musta tuntuu, että olisi ihana palata ajassa sata vuotta taakse päin ja istua Rafflesin sisäpihan baarissa iltapäiväteellä. Onneksi tuo rakennus on säilytetty vielä pääosin siirtomaatyylisenä. Toki sieltä löytyy liikkeitä, kuten Cartier sun muut, joita ei varmaan silloin sata vuotta sitten ollut. Singapore Sling on must, vaikka onkin vähän hintava 🙂

Spore09 Spore06 Spore05 Spore04 Spore07

MARINA BAY SANDS -KATTOTERASSI

Tänne käveltiin suoraan Rafflesista ja ihasteltiin Marina Bay Sandsin rakennuksia jo kaukaa. Uhkaavasti näytti, että sadekuuro yllättää, joten hetken pohdimme, että kannattaako meidän mennä hissillä ylös kattoterassille. Sekin kun maksoi. Tai olisi maksanut. Menimme pääaulasta hisseille päin ja ystävällinen nainen kysyi, että ”Going for drinks?” Johon me, että juu tottakai 😀 Hissiin ja suoraan ilmaiseksi ylös 57. kerrokseen. Muuten tuo maksu olisi ollut noi 15 euroa / aikuinen. No se sade tuli ja baarin katettu puoli oli aivan täynnä. Hetken ihasteltiin näköalaa yli Singaporen sekä infinity-allasta, johon oli pääsy vain hotellin asukkailta. Lähdettiin hissillä takaisin alas ja kohti hotellia.

Spore10 Spore11 Spore12

CLARKE QUAY

…ja Boat quay. Historiallinen paikka Singapore-joen rannalla. Näin mä muistin. Mutta alue oli 15 vuodessa jonninverran kehittynyt, tai sitten lapsettomana sitä ei taannoin katsonut samoin silmin kuin nyt 🙂 Suunnattiin yösafarilta tänne syömään ja ei ollut ihan lasten paikka lauantai-iltana puoli kympin maissa. Tunnelmallisia ravintoloita, värikkäitä taloja, valoja, ihmisiä, musiikkia. Elämää! Aikuiseen makuun oikein bueno. Täältä näkee hienon valoshown, jos sattuu oikeaan aikaan paikalle. Päivällä kävimme myös kääntymässä matkalla Chinatownista hotellille.

Singapore14Spore20 Singapore15 Spore17 Spore18 Spore19

CHINATOWN

Siinä on sitä jotain. Värikkäitä taloja, ihmisiä, kuppiloita, hassuja hajuja ja kirjoituksia, joista et ymmärrä mitään. Sunnuntaina jokseenkin ruuhkainen. Tällä kertaa emme käyneet Ann Siang Hillillä aistimassa tunnelmaa, mutta seuraavalla kerralla sitten taas. Mikähän siinä on, että olen ihastunut aika monen kaupungin kiinalaiskortteliin? Taidan olla ollut entisessä elämässäni kiinalainen 😀

Singapore08 Singapore09 Singapore11 Singapore12 Singapore10 Singapore13

SENTOSA

Valkoisia hiekkarantoja, Universal Studios, tekemistä vaikka millä mitalla. Jos jokin oli 15 vuodessa kehittynyt niin Sentosan saari. Silloin 15 vuotta sitten se oli paaaljon rauhallisempi. Nyt satuimme paikalle sunnuntaina ja joka ranta oli täynnä ihmisiä. Silti olen sitä mieltä, että Sentosan saari on ihana! Sinne kannattaa mennä Mount Faberilta lähtevällä kaapelikärryllä. Tällaiselle korkeanpaikan kammoiselle oli aika extreme-juttu (edelleen), mutta näkymät ovat ihan mielettömät. Jos ottaa round tripin niin takaisin tullessa kannattaa jäädä pois jo Harbour Front Stationilla, jonka edestä saa paremmin takseja kuin Mount Faberilta. Sentosa on kuin keinotekoinen paratiisisaari. Koko perheen hassuttelupaikka. Valkoisien hiekkarantojen hiekka on muuten tuotu Havaijilta! Jos sulkee silmänsä edempänä merellä kelluvilta rahtialuksilta, niin voit kuvitella olevasi jollain trooppisella saarella 😉 Seuraavalla kerralla tarvitsee varata koko päivä Sentosalla, jotta ehditään käymään Universal Studios läpi!

Singapore05 Singapore02Singapore03 Singapore01 Singapore04 Singapore06

Aika paljon ehdittiin käymään läpi kahdessa päivässä…mutta kuinka paljon oltaisiinkaan ehditty, jos ei oltaisi nukuttu ekana päivänä puolille päivin  😀 Lisäksi aikaa jäi hotellin poolilla löffäilyyn. Parasta Singaporessa kuin ihan missä vaan on se istuminen katukahvilassa ja ohikulkevien ihmisten katseleminen. Singapore on kyllä sellainen paikka, että jos mun täytyisi asua jossain muualla kuin Suomessa, niin ykkösvaihtoehto olisi Spore! Ihan älyttömän kansainvälinen paikka, joka ei turhaa ole kuulu siisteydestään. Ystävällisiä ihmisiä ja paljon ihania sivukujia.

Kuulkaas, huomenna onkin sitten pitkästä aikaa fredagsmyyssien vuoro.
Meillä onkin aihetta pieneen juhlaan, mutta siitä lisää huomenna 🙂

TORSTAITERKUIN,

alle

PS. mikäli etsitte Singaporesta lapsiystävällistä ja yleiseen hintatasoon nähden edullista hotellia hyvällä paikalla, niin lämmin suositus Holiday Inn Orchard City Centerille!

16 Responses to “Singapore kahdessa päivässä”

1. Unnu sanoo:

Ihania kuvia. Vuosi sitten oltiin myös tuolla. Ja niin paljon jäi näkemättä niinkuin teilläkin.

Kiitos Unnu,

Singapore on niin ihana! Sama juttu, tällä kertaa Little India, Gardens by the Bay yms. jäi näkemättä tyystin!

Leppoisaa lauantaita <3

2. siri sanoo:

Ihana postaus! Olen asunut Sporessa perheeni kanssa 5 vuotta muutama vuosi sitten,ja muuttaisin milloin tahansa takaisin.Näistä kuvista tuli taas hirmuinen kaipuu sinne tropiikin lämpöön….

Kiitos Siri

ja voi sinua onnellista! Tuolla olisi ihan unelma asua, vaikka kai se arki on arkea kaikkialla 😀

Leppoisia lauantaiterkkuja <3

3. Kylläpä ehditte paljon parissa päivässä. Singapore on kiva – vietimme siellä viikon viime kesänä ja kirjoittelin postauksiakin aiheesta.

Laosiperheen hotelliksi voin ehdottomasti suositella Starwood ketjun melko uutta W Hotellia Sentosa Islandilla. Heillä upea poolialue ja puutarha tosi kivalla alueella. Milä parasta heillä on huoneita, joissa kaksi parisänkyä niin nelihenkinen perhe selviää yhden huoneen taktiikalla. Ja taksit ovat halpoja: koko perhe kympillä keskustaan.

Ja Raffles on vaan niin upea.

Huomenta Paula,

juu, näin jälkeenpäin näyttää siltä, että ehdittiinkin paljon, vaikka paikan päällä tuntui, että vain lorvittiin 😀

Oih, kiitos – meille muuten eräs engelsmanni suositteli juuri tuota hotellia jutellessamme Rafflesin baarissa hänen kanssaan 🙂

Ihanaa lauantaita <3

4. Ihania kuvia! Olisi ihan mahtavaa joskus majoittua tossa Raffles-hotellissa, hintataso tosin varmaan on vähän eri luokkaa kuin meikäläisellä… Mutta jos vaikka sitten, kun voittaa sen loton jättipotin 🙂

Mukavaa viikonloppua Maria!

Emma

p.s. lupaan lopettaa näiden juttujen linkkaamisen tämän jälkeen, mutta sun on ihan PAKKO kokeilla Karkkikanaa! Olen ihan varma, että tykkäät siitä 🙂 Ohje täällä: http://harkittuherkku.blogspot.fi/2016/03/karkkikanan-toinen-tuleminen.html

• Maria sanoo:

Heipsuli Emma ja huomenta!

Kiitos, tuo Raffles olisi unelma….lottovoittoa odotellessa 😀 Ja hei, mun käsittääkseni he eivät ota lapsia yöpymään, joten pitäisi mennä miehen kanssa kaksin 😉

Ihanaa viikonloppua sinnekin ja kiitos, karkkikana menee kokeiluun <3 🙂

5. Minna sanoo:

Huomenta ja Kiitos, oli mukava aloittaa perjantaipäivä Singaporen virtuaalimatkalla. 🙂

6. kaurahiutale sanoo:

Moikka,
    Reissulle lähtö postauksessa kirjoitit, että otit 14 (!) kirjaa matkalukemiseksi, niin mua kiinnostaisi kuulla että ehditkö tosiaan lukea ne kaikki? Mitä luet matkoilla ja tuotko kirjat vielä takaisin kotiinkin?
    Mulle riittää yleensä parin viikon rantalomalle pari pokkaria jotka hankin jostain kirpparilta parilla eurolla ja ne voi sitten jättää hyvillä mielin hotellien kirjojen kierrätyshyllyyn!

Moikka!

No hyvä kysymys – tällä reissulla luin tasan kolme kirjaa 😀 Joten juu, 11 kirjaa tuli takaisin (ilmankos matkalaukku painoi). Tänä vuonna innostuin lukemaan Jenny Colganin ihania kirjoja! Yleensä luen aika kevyttä lukemista esim. roskaromaaneja 🙂

7. Outi Juuu. sanoo:

Heips Maria!

Olisi kiva tietää et mistä, mitä kautta tilasitte kyseiset hotellit + lennot, ym.
    Ja mitä tämä tuli maksamaan, siis suuntaa antavana jos itsekin tällaista settiä
    ajattelisi. Tämä sun blogi on kyl niin ihana jalatmaassa arjen pienillä luksuksilla höystetty-blogi
    ~ Kiitos Maria kun jaksat jakaa arkeasi meille! Hyvää viikonloppua ~ myyssi postausta odotellessa 🙂

Huomenta Outi!

No lennot Singaporeen buukattiin Finnairilta juhannusviikkotarjouksesta ja sitten Singapore-Denpasar lennot halppisyhtiö Air Asialta. Singaporen hotellista saatiin booking.comin kautta extrahyvä diili. Grand Hyatt Bali tilattiin suoraan hotellista viime kesänä. Kun varasi hyvissä ajoin säästi ihan hirmuisesti. Esim. nyt kun kattelin Balin hotellin hintoja, niin ovat 1,5 kertaisia siihen, mitä me maksettiin 🙂

Eli summa summarum, noin 200 euroa pulitettiin koko reissusta enemmän kuin mitä yleensä ollaan matkatoimiston kautta ostamastamme parin viikon Aasian matkasta maksettu 🙂

8. M sanoo:

Paljon olette kyllä kerenneet parissa päivässä nähdä 🙂 Olette pyörineet ihan meidän nurkilla 😉
    China Town on kyllä myös mun lemppari.

• Maria sanoo:

Moikka ja anteeksi, kun vastaus vähän viipyi 🙂

Juu, paljon ehdittiin ja paljon jäi näkemättä 😀